Dětský jídelníček: jak to udělat, aby byl zdravý a přitom chutnal?

Návrat do školních lavic neznamená jen návrat 
k určité rutině pouze pro děti, ale také jejich rodiče. Řešení svačin 
a jídla vůbec patří mezi tyto nikdy nekončící povinnosti. Přitom každý rodič chce, aby se jeho potomek stravoval kvalitně. S dětmi to ale v tomto směru nebývá úplně snadné. Jejich představa o tom, co by měly jíst, se od té maminčiny často velmi liší. 


To nejlepší, co pro své děti můžete z hlediska výživy udělat, je opravdu dbát na to, aby vaše dítko pravidelně a dobře snídalo. A co jsou ty „správné“ potraviny? Vše, co je plné vlákniny – cereálie, ovoce, zelenina, dále pak mléčné výrobky (mléko, jogurt atd.), kvalitní bílkoviny (šunka).

Příklady zdravé snídaně:


- celozrnné cereálie (ideálně neslazené) s mlékem či jogurtem
- bílý jogurt s kousky čerstvého ovoce
- celozrnný toust, vejce  
- cereální bagetka se sýrem, vejcem nebo šunkou
- k pití se hodí ovocné či bylinkové čaje, 100% džusy, mléko, kakao 

Mami, já tu mrkev nechci!


Každé dítě je jiné. Některému chutná jogurt a zelenina jaksi přirozeně, jiné dítě považuje tyto potraviny za téměř jedovaté a pozře je opravdu jen z donucení. Ale nic není ztraceno. Opět jde o váš, tedy rodičovský přístup. Můžete dítěti ukázat, 
že mrkev jako jídlo může mít různé podoby nebo že maso neznamená jen hamburger koupený ve stánku s rychlým občerstvením. 

Jak pomalu, ale jistě změnit jídelníček 

  Pryč se stereotypem – namísto stejné svačiny typu chléb se sýrem zkuste trochu experimentovat. I obyčejné pečivo může mít mnoho podob: pita chléb, bagel, celozrnná houska se semínky, tortilly atd. To vše doplněné různými typy sýru, šunky, pomazánek. Pravda, bude to pro vás sice o něco náročnější na přípravu, dítě bude mít ale pestrý jídelníček a je větší šance, že mu přece jen něco z nabízeného zachutná.

Co nejjednodušeji – ke svačině dítěti dávejte vždy kousek ovoce nebo zeleniny. Ideálně ale takové, aby se mu vše dobře jedlo. Je mnohem větší šance, že vše sní, když ve svačinovém boxu najde oloupané a na kousky nakrájené jablko, než když jej bude mít vcelku nebo dostane přezrálé meruňky, od kterých bude leda tak upatlané. To platí i o ostatních potravinách. Pravidlo „čím jednodušeji, tím lépe“ 
zde rozhodně platí. 

Zrádné nápoje – víte, co vaše dítě pije? Kalorie se v pití skryjí poměrně dobře. Taková „limonáda pro děti“ v sobě může skýtat nejen umělá barviva a aromata, 
ale hlavně i několik desítek kostek cukru. Samozřejmostí by mělo být nekonzumování nápojů s kofeinem. Ideální je obyčejná voda, čaje nebo ředěné ovocné šťávy. 

Obědy ve školní jídelně
 – pokud máte tu možnost, objednávejte s dítětem dopředu, co bude jíst. Školy tuto službu často nabízejí prostřednictvím webových stránek, takže ušetříte čas a budete si jisti, že si nevybírá stále dokola hranolky 
a steak. 


(jah)
Zdroj: http://www.news-medical.net 



 

 
Infolinka ZDARMA

Po - pá | 8 - 16
800 110 000

Logo Nutridrink
Jednoduchý test! Má Vaše dítě alergii na bílkovinu kravského mléka?