Doporučení při hubnutí

  Pokud nepřijímáte potřebné množství živin běžnou stravou, využívá váš organismus vlastní zásobní živiny. Takový stav hubnoucího člověka postupně vyčerpává a způsobuje jeho celkovou slabost. Především ztráta bílkovin vede k oslabení obranyschopnosti organismu proti infekcím, oslabení funkcí svalové tkáně a dalším komplikacím.

Snažte se zvýšit energetický obsah stravy.

 Toho dosáhnete přidáním malého množství tuku do hotových pokrmů nebo zařazením potravin s vyšším obsahem tuku do jídelního lístku. 

  • Máslo a rostlinné tuky (margarín) – přidejte do hotových polévek, omáček, kaší, dušené zeleniny.
  • Kvalitní rostlinné oleje (olivový, slunečnicový, řepkový) – přidejte do hotových zeleninových salátů.
  • Smetana – sladká kávová smetana je vhodná k přípravě nebo přidání do nápojů (kávy, čaje, kakaa, čokolády, koktejlů), pudinků; neslazená smetana se hodí k přípravě kaší (bramborové, krupicové, rýžové, vločkové apod.). Smetanu lze zakoupit tekutou, sušenou a nebo kondenzovanou. Využijete větší koncentrace živin a energie v sušené variantě smetany a přidávejte ji do pokrmů.
  • Kysaná smetana – lze ji použít k výrobě dresinků na zeleninové saláty, do těst, omáček, polévek, k ozdobě moučníků, ovoce apod. 
  • Šlehačka – oslazená je vhodná k ozdobení pudinků, ovocných pohárů, želatiny, palačinek, neoslazená k přidání do omáček, kaší, polévek, zeleniny, nápojů apod.
  • Náhražky smetany – pro nemocné, kteří nesnášejí mléko a mléčné výrobky, je k dostání i sušená smetana vyrobená z rostlinných surovin (sóji). Použití je stejné jako u klasické smetany.
  • Sýry – strouhaný tvrdý sýr lze použít do polévky, na zeleninu, těstoviny, pokrmy z rýže, k zapékání zeleniny, brambor, nákypů, do masových pokrmů apod. Při nákupu tavených sýrů vybíráme ty druhy, které mají vyšší obsah tuku, zejména sýry smetanové, a natíráme je na plátky pečiva, připravujeme pomazánky nebo je můžeme přidávat do polévek, omáček a zeleniny.
  • Mléko a mléčné výrobky – používejte mléko a mléčné výrobky s vyšším obsahem tuku. K výrobě pomazánek a pokrmů používejte polotučný nebo tučný tvaroh.
  • Vejce – strouhané vejce vařené natvrdo můžete přidávat do hotových polévek strouhané vejce vařené natvrdo, vylepšete omáčky, polévky, nákypy, kaše vejcem, které přidáte do pokrmu rozšlehané před dokončením vaření. Nepoužívejte syrová vejce do krémů, studených nápojů a pokrmů, pokud je dále tepelně neupravujete – vystavujete se nebezpečí onemocnění salmonelózou.
  • Med, džem, cukr, glukopur (hroznový cukr) – energetickou hodnotu stravy lze zvýšit i vhodným používáním potravin ke slazení. Tyto potraviny však nejsou vhodné pro diabetiky.
  • Sušené ovoce – je dobrým zdrojem nejen energie, ale i minerálních látek a vlákniny. 

Snažte se zvýšit obsah bílkovin ve stravě.

 Zvýšení bílkovin ve stravě dosáhnete především konzumováním pestré stravy, která obsahuje bílkoviny rostlinného i živočišného původu. Výhodné je i doplnit příjem bílkoviny přípravkem Nutridrink Protein, případně Nutridrink Compact Protein.

  • Mléko, mléčné výrobky a vejce – způsob doplnění a vylepšení pokrmů sýrem, smetanou, mlékem, vejcem nebo tvarohem je uveden v doporučení pro zvýšení energie pokrmu. Tyto potraviny jsou nejen dobrým zdrojem energie, ale také bílkovin. Lze je mít vždy k dispozici pro potřebu rychlé přesnídávky.
  • Maso, ryby, drůbež – nakrájené maso lze přidat do polévek, omáček,zeleninových salátů, můžete ho použít k přípravě pomazánek, nákypů, paštik apod.
  • Ořechy, semena, obilné klíčky – jsou zdrojem bílkovin rostlinného původu, ale protože mohou být také zdrojem plísní, nejsou vhodné pro nemocné s výrazně oslabenou imunitou. Nejsou vhodné ani onemocnění zažívacího traktu, kde je doporučena strava s omezením zbytků. Přidávají se do zeleninových salátů, k ovoci, do těstovin, k masům, do omáček, v semínkách můžete obalovat masa a přidávat je do moučníků a pečiva.
  • Luštěniny – jsou dobrým zdrojem bílkovin, ale nevýhodou může být nadýmání a horší stravitelnost. Vhodné jsou pro přípravu polévek, pomazánek, salátů. Sója a výrobky z ní – tofu (sójový tvaroh), sójové maso, sójové mléko apod. – lze použít jako náhradu masa k přípravě pomazánek, omáček, do zapečených pokrmů, salátů, k přípravě nápojů apod.

Snažte se mít neustále v zásobě některé potraviny, které použijete, kdykoli se dostaví chuť k jídlu – malé přesnídávky.

 Mléko, ovocné mléčné nápoje, čokoládové nápoje, acidofilní mléko. 

  • Mražené mléčné výrobky, tvarohové dezerty, jogurty, tvaroh, termix, pudink, smetanové krémy.
  • Sýry smetanové, tvarohové, tavené nebo tvrdý sýr.
  • Vejce vařená natvrdo.
  • Ovoce, kompoty, džemy, ovocné přesnídávky.
  • Ovocné šťávy, džusy.
  • Slané pečivo – chléb, housky, krekry, celozrnné pečivo. 
  • Sladké pečivo – loupák, vánočku, koláče, sušenky.

Využijte také přípravků enterální klinické výživy určených k popíjení tzv. sippingu, např. Nutridrink nebo Nutridrink Protein, které můžete v mnoha variantách zakoupit v každé lékárně. Jsou bohatým zdrojem energie a dalších živin v malém objemu.

 
Infolinka ZDARMA

Po - pá | 8 - 16
800 110 000

Logo Nutridrink

PORADNA ODBORNÍKA

Dotaz od: Věra B. (26. 10. 2016)

Dobrý den,prosila bych o radu.Mamka 74 let má rakovinu plic.Trpí nechuten.při pokusu o jídlo má pocit na...[více]

Odpověď:

Dobrý den,
pocit na zvracení může souviset s některými léky na léčbu
bolesti, které někdy tito...

 
 
 

NUTRITEST

 
 
 
Vyberte si správný nutridrink
 
 
 
všechna videa

Video

 

Výživa v nemoci - Jak užívat Nutridrink

Jistě jste již slyšeli o Nutridrinku, který je určen k tekuté výživě – sippingu. Pro koho je vhodný, kdy a jak se užívá a co znamení pomalé popíjení, se dozvíte v našem videu. 

spustit video

 

Soutěž

 

Připravujeme pro Vás novou soutěž

 

VAŠE PŘÍBĚHY

Dcerka ma dmo,viacnasobne postihnutie a tiez uziva nutridrinky.Prospievaju jej,...[více]
pokračování příběhu | pravidla
 
VLOŽIT VLASTNÍ PŘÍBĚH